Bruce Boston was de eerste Grootmeester van de SFPA (Science Fiction & Fantasy Poetry Association). Hij begon reeds in 1970 met het publiceren van speculatieve poëzie, maar zijn werk verscheen pas aan het eind van de jaren zeventig in publicaties gerelateerd aan het genre. Sindsdien heeft hij heel wat prijzen ontvangen- meer dan enige andere speculatieve dichter. Zijn lijst van lauweren in de poëzie van het fantastische is bijna mythisch. Een recordaantal van zeven Rhysling Awards, een recordaantal zes Asimov’s Reader’s Awards, en twee Bram Stoker Awards voor gedichtenbundels. Hij staat werkelijk bovenaan de berg van de speculatieve poëzie.
In een recensie van The Complete Accursed Wives (2000) voor Scifi.com, schreef Mary Turzillo: “Boston heeft de gave om zijn poëzie aantrekkelijk te maken voor mensen die over het algemeen niet van poëzie houden. Hij creëert cadensen die subtieler zijn dan die van Poe door syllabische en lege verzen te gebruiken met opzienbarend gevarieerde jambische pentameters. Hij creëert zijn eigen stanza vormen. Hij manipuleert ook rijm op slinkse en originele manieren. In plaats van voorspelbare, saaie eindrijmpatronen te creëren, gebruikt hij geavanceerde technieken: schuin rijm, binnenrijm en klinkerrijm. De gedichten lezen als spreektaal, maar zijn behendig bewerkt om subliminale muziek te creëren”.
Naast zijn poëzie heeft hij ook romans en verhalenbundels gepubliceerd. Zijn werk is verschenen in honderden publicaties (zowel op papier als online), waaronder zo goed als alle voornaamste publicaties van speculatieve poëzie.
In 2018 besloot hij om geen publicaties meer uit te brengen- het publiceren van een poëziebundel is een taak die veel werk vergt. Hij nadert het einde van zijn carrière en verkoopt niet meer zo veel als vroeger. Door o.a. het internet en self-publishing zijn er veel meer boeken en gedichtenbundels dan ooit tevoren. Toch publiceerde hij in 2022 een nieuwe gedichtenbundel, omdat hij besefte dat hij deze bundel eigenlijk al heel lang wou uitbrengen.
In een review op Goodreads zei Matthew David Campbell het volgende:
“Zijn gedichten variëren van surrealistisch tot sciencefiction, wat horrorachtige fantasie, en gewoon puur speculatief bereik zonder dat ze ook maar in een categorie moeten worden ondergebracht. Hij scheert vaak over de grens van hoge kunst en toegankelijke poëzie. Hij glijdt er overheen als een kunstschaatser op wit papier.
Zijn vroegere gedichten vereisen misschien een woordenboek of een regelmatig onderzoek van Wikipedia voor zijn obscure verwijzingen naar oude Godinnen en science fiction termen en ideeën, maar het graven loont de moeite. Wanneer de gedichten geen graafwerk vereisen, kan je er meestal op vertrouwen dat de muziek het graafwerk voor jou doet.
Aan de oppervlakte lijkt Bruce Boston zich bezig te houden met de onwerkelijke, escapistische non-realiteit van de dingen, maar zoals bij alle grote kunstenaars en hun kunst gaat het in de eerste plaats om de mens en hoe de mens zich uitspeelt op het terrein van de metafoor is vaak waar de ontdekking van het zelf plaatsvindt.”
Het doet mij ontzettend veel plezier om te vermelden dat ik de rechten van meer dan twintig gedichten van Bruce Boston heb weten te verkrijgen. In deze uitgave las je er reeds drie, maar in de komende uitgaven zullen er nog veel meer te vinden zijn.
Goran Lowie
Goran Lowie is een ace/aro leerkracht Niet-Confessionele Zedenleer in het plattelandse Diksmuide. In zijn verwoede pogingen om aan zijn halfdode geboortedorp te ontsnappen is hij uiteindelijk bij speculatieve fictie en gedichten beland. Hij betreurde het gebrek aan aandacht voor de internationale speculatieve kunsten in de lage landen zodanig dat hij besloot om dit magazine op te richten.
Zijn echte obsessie met het genre begon met de overgelijkbare werken van Ursula K. Le Guin, en zijn hart bleef daar voor eeuwig. Andere favoriete auteurs zijn o.a. Patricia A. McKillip, Mary Soon Lee, John Wiswell, Robert Silverberg en Italo Calvino. Je kan hem vinden op Twitter @GoranLowie, waar hij vooral in het Engels tweet over vanalles en nog wat, maar vooral eigenlijk dingen die niet het tweeten waard zijn.
Be First to Comment